En verkstadsmekaniker skakar hand med en nöjd kund.

Anlita bilverkstad? 10 smarta tips inför bokningen

När det är dags att ge bilen lite omtanke på verkstad uppstår frågan vilken bilverkstad du ska välja. Här är en checklista med tips på saker att tänka på innan du gör ditt val.

Det finns flera faktorer att ta hänsyn till när du ska välja verkstad. I slutändan handlar det om att du måste göra en bedömning av verkstadens förmåga att ta hand om din bil och vad det får kosta. För att kunna göra den bedömningen kan du använda följande tips.

1. Diskutera med kundmottagaren eller mekanikern

Bemötandet du får och förmågan att svara på dina frågor ger ofta en indikation på hur väl din bil kommer att bli omhändertagen. Du bör få svar på de undringar du har.

2. Lyft prisfrågan

Du bör få ett pris direkt om det handlar om väl avgränsade ingrepp såsom grundläggande service eller byte av specifika delar. Om det är osäkert vilka insatser verkstaden måste göra ska du enligt konsumenttjänstlagen få en prisuppgift innan verkstaden börjar åtgärda bilen. Verkstaden får sedan inte överskrida detta pris med mer än 15 procent.

3. Kom överens om "extra arbeten"

Om mekanikern ser att bilen har ytterligare behov av reparation under ett verkstadsbesök är denne skyldig att upplysa dig om detta samt att uppge pris för detta. Varje nytt ingrepp ska lyftas och diskuteras med dig, så får du avgöra om detta ingrepp ska göras av aktuell verkstad eller om du väljer att låta någon annan titta på det.

4. Se upp för missförstånd

Utelämna inte information. Om bilen inte startar och du tror det beror på startmotorn så är det bästa att inleda med att beskriva problemet – det vill säga att bilen inte startar och att det eventuellt handlar om startmotorn.

Om du istället börjar prata om att startmotorn behöver bytas finns risk att verkstaden uppfattar detta som en uppmaning och byter startmotorn, trots att grunden kanske var ett elfel.

5. Märkesverkstad eller inte

En så kallad märkesverkstad är specialiserad på vissa bilmärken och har ett samarbete med generalagenten. Det innebär att märkesverkstaden har tillgång till den senaste diagnosutrustningen och alltid använder sig av originaldelar.

Märkesverkstadens mekaniker har lång erfarenhet av din bilmodell, men det innebär inte att oberoende verkstäder gör ett sämre jobb. Även deras mekaniker har för det mesta utbildning på speciella förutsättningar hos olika bilmärken och de är ofta auktoriserade för vissa bilmärken.

Vilket val du gör handlar även här till syvende och sist om förtroende. Att serva bilen enligt bilmodellens serviceintervall kan en oberoende verkstad göra minst lika bra som märkesverkstaden. Ställd inför ett mer komplext problem kan det vara tryggare att använda märkesverkstaden. Om arbetet är avgränsat är dock märkesverkstaden nästan alltid dyrare.

6. Om verkstaden gör fel

Om du inte är nöjd med verkstadens arbete ska du alltid kontakta dem först och ge dem chansen att ställa saker till rätta. Verkstaden är enligt lag skyldig att åtgärda eventuella fel utan kostnad.

Dokumentera gärna felen med till exempel bilder om det är möjligt. Om du ringer bör du skicka en sammanfattning av vad ni kommer överens om på mejl eller via sms. Om verkstaden till exempel anser att felet inte är deras kan du ta saken vidare, och då är det bra med dokumentation och skriftligt informationsutbyte mellan dig och verkstaden.

7. Garantier

Du bör kontakta verkstaden så fort som möjligt om du är missnöjd. Det är nämligen vanligt att man från verkstadens håll duckar ansvar om du har kört länge efter verkstadsbesöket.

För att motverka sådana tvister ger verkstäder som är anslutna till Motorbranschens Riksförbund (MRF) och Svenska Fordonsverkstäders förening (SFVF) en garanti på 12 månader eller 1000 mil efter utfört arbete.

8. Godkänd bilverkstad

Branschorganisationerna MRF och SFVF har tillsammans med Konsumentverket skapat kvalitetsmärkningen Godkänd bilverkstad. Denna märkning baseras på årliga kontroller av verkstadens rutiner avseende kundvård, miljötänk med mera.

En bilverkstad med denna märkning är givetvis ett tryggt val, samtidigt som mindre verkstäder som inte har engagerat sig i denna branschstandard ändå kan göra ett bra jobb. Det skadar dock aldrig att fråga en bilverkstad som inte är med i projektet om anledningen till det.

Montagebild med logotyperna för kvalitetsmärkningarna Godkänd bilverkstad och Kontrollerad bilverkstad, ovanpå ett foto av en mekaniker som arbetar på en bil.
Svenska kvalitetsmärkningar. Godkänd bilverkstad och Kontrollerad bilverkstad är två kvalitetsmärkningar som ger extra trygghet.

9. Kontrollerad bilverkstad

Innan kvalitetsmärkningen Godkänd bilverkstad etablerades fanns Kontrollerad bilverkstad. Detta är en märkning som i princip motsvarar de krav som ställs på en Godkänd bilverkstad, men årliga revisioner genomförs inte. Märkningen har fler anslutna verkstäder än Godkänd bilverkstad.

Märkningen Kontrollerad bilverkstad drivs av ett fristående företag som även är kontrollföretag för Godkänd bilverkstad.

10. Jämför, jämför, jämför

Det viktigaste rådet av alla är att jämföra flera verkstäder innan du lämnar in din bil. Det är först då du säkerställer att priset och servicenivån blir rimlig.

Genom att diskutera med 2–3 verkstäder lär du dig mer om din bil och hur den kan åtgärdas på bästa sätt.

Extra effektiv blir jämförelsen om verkstäderna är fullt medvetna om att de konkurrerar med varandra. Då kommer de garanterat att ge dig sina bästa erbjudanden. Det är precis detta du uppnår genom att använda Verkstad.nu.

Jämför bilverkstäder nu