Byta till vinterdäck – allt om datum, mönsterdjup och däcktyper
När måste man ha vinterdäck, vilket mönsterdjup gäller och vad är egentligen bäst – dubbdäck eller friktionsdäck? Här listar vi alla datum och regler att hålla koll på när du ska byta till vinterdäck, fördelar och nackdelar med olika däcktyper samt hur du hittar däckhotell inför ditt däckbyte.
Vinterdäck – vilka datum gäller?
I Sverige är det lag på att använda vinterdäck när det är eller förväntas bli vinterväglag. Med vinterväglag avses om det finns snö, is, frost eller snömodd på vägen eller i vägrenen.
Viktiga datum för däckbyte
1 december–31 mars
Under denna period är det lag på att använda vinterdäck, antingen dubbade eller dubbfria friktionsdäck, om det råder vinterväglag i Sverige.
1 oktober–15 april
Mellan dessa datum är det tillåtet att använda vinterdäck. Detta inkluderar både dubbdäck och dubbfria friktionsdäck.
16 april–30 september
Förbjudet med dubbdäck om det inte är eller förväntas bli vinterväglag. Den som kör med dubbfria friktionsdäck har inget lagligt krav på däckbyte vid dessa datum, utan kan genomföra bytet till sommardäck när det passar.
Det rekommenderas starkt att även den som kör med dubbfria vinterdäck byter till sommardäck, som både har bättre bromsförmåga och väggrepp.
Vinterdäck på släpvagn
För dig som använder släpvagn till personbil, buss eller lätt lastbil upp till 3,5 ton är det krav på att även din släpvagn måste byta till vinterdäck när det råder vinterväglag. Datumen är desamma för släpvagn som för bil.
Vilka typer av vinterdäck ska släpvagnen ha?
Om din bil har dubbdäck är det lag på att även släpvagnen måste använda dubbdäck. Om din bil däremot har friktionsdäck går det bra med antingen dubbdäck eller friktionsdäck på släpvagnen. Syftet är att släpvagnen inte får ha sämre väggrepp än bilen för att inte glida åt sidan vid en plötslig inbromsning.
Dubbdäck eller friktionsdäck – vad är bäst?
Det finns huvudsakligen två typer av vinterdäck som används i Sverige: dubbdäck och dubbfria vinterdäck för nordiska förhållanden – så kallade friktionsdäck. Vilken däcktyp som passar dig och din bil bäst beror bland annat på var du bor, vilket väglag du brukar köra på och vilka förutsättningar du och din bil har.
Dubbdäck – fördelar och nackdelar
Dubbdäck är särskilt anpassade för att få bra väggrepp på packad snö och is, och har generellt bättre grepp på isiga väglag jämfört med friktionsdäck. Om du bor i en del av landet som kännetecknas av mycket packad snö och is på vägarna under vinterhalvåret kan därför dubbdäck vara ett lämpligt val av vinterdäck för din bil.
Om väglaget där du kör varierar kan dubbdäck också vara ett tryggare val. Saknar din bil ett antisladdsystem brukar även dubbdäck vara att rekommendera framför friktionsdäck.
Nackdelar med dubbdäck är dock att dubbarna sliter hårdare på vägen jämfört med friktionsdäck. Dubbarna tär på vägen genom att dra upp partiklar från asfalten som försämrar luftkvaliteten.
Polisen har även infört förbud mot dubbdäck på vissa platser för att minska partikelutsläppen – oavsett om det är under tiden på året då det annars är lag på att använda vinterdäck. På särskilt angivna gator är det alltså endast tillåtet att köra med friktionsdäck vintertid.
Friktionsdäck – fördelar och nackdelar
Friktionsdäck uppfyller liknande krav vad gäller vinterkörning som dubbdäck med skillnaden att de inte fäster lika bra på isiga väglag. Vid regn, slask, snö och på barmark kan friktionsdäcken dock få bättre väggrepp än dubbdäck, då gummit i friktionsdäcken ger högre friktion mot vägbanan under dessa förhållanden.
Ljudnivån och rullmotståndet är även lägre för friktionsdäck. De erbjuder en tystare körning samtidigt som du inte är hindrad av framkomlighetsproblem i vissa städer på samma sätt som dubbdäcken är.
De dubbfria friktionsdäcken är heller inte beroende av bestämda datum för däckbyte, utan med friktionsdäck kan du genomföra bytet till sommardäck när det passar dig. Även om det är lagligt att köra med friktionsdäck året runt rekommenderas det starkt att byta till sommardäck på sommaren, då vinterdäcken har betydligt sämre köregenskaper på sommarväglag jämfört med sommardäck.
Läs även: Byta till sommardäck – allt om datum, regler och däckförvaring
Mönsterdjup på vinterdäck
Det är viktigt att däcken har rätt mönsterdjup för att få så bra grepp om vägbanan som möjligt och minska risken för att bilen sladdar.
Mönsterdjupet på vinterdäck för en vanlig personbil upp till 3,5 ton ska vara minst 3 mm enligt lagen. För personbilar klass 2, bussar och lastbilar med en totalvikt över 3,5 ton ska vinterdäckens mönsterdjup vara minst 5 mm. Tänk på att montera däcken med störst mönsterdjup bak på bilen för att minska risken för sladd.
Förvara vinterdäck – däckhotell eller hemma?
Efter ditt däckbyte har du två val när det kommer till däckförvaring: checka in däcken på en verkstads däckhotell eller förvara däcken själv. Om du väljer att förvara dina däck på egen hand finns det en del saker att hålla reda på. Till exempel behöver du se till att förvara däcken torrt och svalt, omkring 15 grader, för att gummit inte ska försämras. Samtidigt är det viktigt däcken håller rätt form och lufttryck medan de förvaras.
Om du har svårt att få plats med däcken hemma kan du checka in dem på ett däckhotell. Där kan du få hjälp att förvara dina däck tryggt under perfekta förhållanden inför nästa säsong. Verkstaden kan även hjälpa dig med ditt kommande däckbyte.
Med Verkstad.nu kan du jämföra och få erbjudanden från däckverkstäder nära dig som erbjuder däckhotell. Det enda du behöver göra är att fylla i formuläret på denna sida. Du får då erbjudanden från upp till tre olika däckverkstäder.