En bil kör på en krokig landsväg under sommaren.

Byta till sommardäck – allt om datum och regler

När vintern knackar på är det många som har koll på vikten av att byta till vinterdäck för att undvika olyckor ute på vägarna – men kom ihåg att det är minst lika viktigt att byta till sommardäck inför sommaren. Här får du veta vad du ska tänka på vid byte till sommardäck samt viktiga datum och regler att hålla koll på.

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Senast uppdaterad: 05.10.2022 14:57

Varför ska man byta till sommardäck?

För att vara säker ute på vägarna är det viktigt att byta till sommardäck på sommarhalvåret. Många vet om farorna med att köra med sommardäck på vintern men desto färre är medvetna om riskerna som finns med att köra med dubbfria vinterdäck, även kallade friktionsdäck, på sommaren.

Viktiga datum för däckbyte

1 december–31 mars

Under denna period är det lag på att använda vinterdäck, antingen dubbade eller dubbfria friktionsdäck, om det råder vinterväglag i Sverige. Med vinterväglag avses om det finns snö, is, frost eller snömodd på vägen eller i vägrenen.

1 oktober–15 april

Mellan dessa datum är det tillåtet att använda vinterdäck. Detta inkluderar både dubbdäck och dubbfria friktionsdäck.

16 april–30 september

Förbjudet med dubbdäck om det inte är eller förväntas bli vinterväglag. Den som kör med dubbfria friktionsdäck har inget lagligt krav på däckbyte vid dessa datum, utan kan genomföra bytet till sommardäck när det passar.

Det rekommenderas starkt att även den som kör med dubbfria vinterdäck byter till sommardäck, som både har bättre bromsförmåga och väggrepp.

Visa mer

De dubbfria vinterdäckens mjuka gummiblandning gör att de greppar bra om snö och is men gör däcken desto mindre lämpliga på varm asfalt.

Sommardäck har bättre bromsförmåga och väggrepp jämfört med friktionsdäck, som lättare får sladd på sommaren. För att minska risken för olyckor är det därför viktigt att anpassa däcken efter säsong och väglag.

Riskerna med dubbfria vinterdäck på sommaren

Sämre bromssträcka. Att använda friktionsdäck på sommaren innebär en ökad bromssträcka jämfört med sommardäck, som har en kortare bromssträcka. Både gummit, uppbyggnaden och mönsterutformingen på vinterdäck är anpassat för körning på snö, is och frost – inte på sommarens varma eller regnvåta asfalt.

Risk för vattenplaning. Vinterdäck har ett dåligt våtgrepp, vilket innebär högre risk för vattenplaning på sommaren.

Dåligt väggrepp och sämre styrförmåga. Köregenskaperna påverkas negativt på sommaren om du använder vinterdäck vars mjuka gummi inte är anpassat för högre temperaturer. Detta innebär ett sämre väggrepp och har negativa konsekvenser för däckens stabilitet och styrförmåga.

Ökat slitage. Friktionsdäck slits snabbare på sommarväglag. Förutom att det innebär att du måste inhandla nya däck oftare innebär det även en risk då slitaget kan ske ojämnt.

För att hålla dig säker ute på vägarna och undvika onödiga risker är det därför säkrast för både dig och dina medtrafikanter att du byter till sommardäck på sommaren. Samtidigt besparar du vinterdäcken från onödigt och kostsamt slitage.

Hos Verkstad.nu kan du jämföra olika däckverkstäder som erbjuder däckbyte. På så sätt kan du hitta en bra däckverkstad till ett bra pris.

Jämför däckverkstäder nu

Vilka datum och regler gäller vid byte till sommardäck?

Mellan 16 april och 30 september är det förbjudet med dubbdäck i Sverige, förutsatt att det inte är eller förväntas bli vinterväglag – det vill säga snö, is, frost eller snömodd på vägen eller i vägrenen. Dubbfria vinterdäck, så kallade friktionsdäck, är dock lagligt att köra året runt. Däremot rekommenderas det starkt att anpassa däcken efter säsong och byta till sommardäck om sommaren och vinterdäck om vintern.

Något lagligt krav på däckbyte under sommaren finns alltså inte om du använder friktionsdäck. Det bästa och säkraste valet är dock att använda sommardäck.

Om du ändå väljer att behålla dina friktionsdäck på sommaren bör du vara medveten om de ökade riskerna för olyckor som vinterdäck på sommarväglag medför. Se även till att hålla ett noga öga på däckens slitage och mönsterdjup.

En man rullar ett bildäck framför sig.
Mönsterdjup Kom ihåg att regelbundet kontrollera däckens slitage och mönsterdjup.

Mönsterdjup på sommardäck

Rätt mönsterdjup är viktigt för bilens väggrepp och spelar in extra mycket vid blöta väglag där det finns risk för vattenplaning. Ett djupare mönsterdjup ökar däckens friktion och ger ett bättre grepp vid en fuktig vägbana.

På sommardäck är det lag på att däckets huvudmönster ska vara minst 1,6 mm. För att ge god friktion och väggrepp rekommenderas det dock att mönsterdjupet är minst 3 mm. Det minimerar riskerna för exempelvis vattenplaning när vägbanan är blöt. Däcken med störst mönsterdjup bör även vara monterade bak på bilen för att minska risken för sladd.

Läs även: Byta till vinterdäck – allt om datum, mönsterdjup och däcktyper

Förvara sommardäck – checka in på däckhotell eller förvara själv?

När du har genomfört ditt däckbyte kan du välja att antingen förvara däcken själv eller lämna in dem på en däckverkstads däckhotell.

Om du väljer att förvara däcken själv finns det en hel del du bör tänka på – bland annat behöver du rengöra däcken noga och se till att ha rätt lufttryck för att hålla formen när de inte används. Du bör även förvara däcken torrt och svalt under förvaringstiden, omkring 15 grader, för att gummit inte ska försämras.

Har du ont om plats i garaget? Checka då med fördel in dina däck på ett däckhotell. Där kan du få hjälp att förvara dina däck tryggt under perfekta förhållanden inför nästa säsong. Däckhotellet kan även hjälpa dig med ditt kommande däckbyte.

Med Verkstad.nu kan du jämföra och få erbjudanden från en däckverkstad nära dig som erbjuder däckhotell. Det gör du genom att fylla i formuläret. Då får du erbjudanden från upp till tre olika däckverkstäder – självklart helt gratis.

Få erbjudanden på däckhotell nu